Dag 4 - 7,5 - Reisverslag uit Amritsar, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu Dag 4 - 7,5 - Reisverslag uit Amritsar, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu

Dag 4 - 7,5

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

19 Maart 2016 | India, Amritsar

Van de kou, naar de regen.... en weer terug in de zon!

Mensen mensen, wat is het hier mooi! Na een wisselvallig begin heb ik nu wel mijn draai gevonden in de groep en in India.We pakken de draad weer op in Shimla. Dit is een dorp tegen een berg. De plaats ligt op ca.2200 meter hoogte en was vroeger een belangrijk 'hill-station' (het was ooit zelfs de zomerhoofdstad van Brits-Indie). Het centrum is autovrij en mede daardoor heel sfeervol. Veel Indiers flaneren over de straten of zitten op de vele bankjes. Vandaag begin ik met een klein groepje aan de beklimming naar de Jakhutempel. Deze staat bovenop een berg met mooi uitzicht over de stad. Hier lopen ook veel aapjes rond. Leuk gezicht, maar echt aardig zijn de beestjes niet want alle loszittende spulletjes zijn een prooi. Bij een toerist die voor ons liep ritstte een aap zo zijn bril van zijn hoofd, da's best wel eng want ze hebben scherpe tanden. Gelukkig hebben ze ons, op wat dreigende blikken na, niet te pakken gehad, maar echt op mijn gemak voelde ik me daar niet.'s Middags wat rond geslentert in de straatjes. Toen was de temperatuur aangenaam, maar 's avonds koelde het weer gigantisch af.

De volgende dag gaan we met mini-busjes naar Dharamsala/McLeod Ganj. We zijn de hele dag onderweg. Dit ligt nog hoger, dus nog kouder. En het regent! Ik koop toch maar een mooi warm vest (heb ik alleen de rest van de reis waarschijnlijk niets meer aan want we gaan straks weer de warmte tegemoet). Het hotel ligt gelukkig vlakbij het dorpje, maar dit hollandse weer was wel even slikken. Het eten en de gezellige nazit maken veel goed.Wat de groep betreft moet ik dan ook weer wat terug krabbelen na mijn vorige verslag. Ja, er zitten een aantal mensen bij met wie ik weinig heb en in het 'normale' leven nooit om was gegaan waarschijnlijk. Maar iedereen is aardig en heb ook al heel wat mensen gevonden met wie ik het goed kan vinden. Ik trek het meeste op met 3 mensen die zich (op de verplaatsingen na) bewust een beetje hebben afgescheiden van de groep en alles op eigen houtje doen. 1 van deze mensen heeft al veel India-ervaring dus die heeft goede tips en ideeen. Zelf hoef ik ook niet zo nodig de hele tijd achter de hele meute aan te sjokken, dus dat spreekt me wel aan. En zelf regelen is ook nog veel goedkoper, dus het is tot nu toe echt een low-budget vakantie. Alleen wil ik zelf wel contact blijven houden met de rest, want daar zitten ook een paar mensen bij die ik heel graag mag. Het voordeel is dat ik nu op de kamer zit met iemand die niet bij het 3-tal behoort zeg maar, dus kan ik me via hem soms ook weer even bij de rest aansluiten (voor bijvoorbeeld het avondeten). En daarna is er vaak nog een borrel ergens in het hotel of bij iemand op de kamer (we kopen daarvoor vooraf wat drank). Bevalt me tot nu toe prima deze afwisseling.

McLeod Ganj is een fijn plaatsje aan de voet van de Himalaya. Het heeft een Tibetaanse sfeer, o.a. door de monikken die er rond lopen. We beginnen met een bezoek aan de Tsug Lakhang tempel. Deze is mede interessant omdat het buitenverblijf van de Dalai Lama hieraan grenst. Daarna vinden we een mooi pad rondom de tempel. Deze wandeling moeten de Monikken 3x achter elkaar doen, iedere dag. Het loopt dwars door de bossen en langs allerlei verschillende gebedsrollen die ze tijdens de tocht aan moeten raken en laten draaien. Heel indrukwekkend.
De groep ging nog naar een of andere waterval, wij kiezen voor een bezoek aan de Tibet an Children Village dat weeskinderen opvangt en les geeft. We krijgen daar spontaan een rondleiding van een van de begeleiders. Ook weer een bijzonder uitje!

Vanmorgen (of beter gezegd: vannacht) was het even afzien: we moesten al om 03.45 uur bepakt in de lobby staan. De reis ging verder per lokale bus en om verzekerd te zijn van een plekje namen we de 1e bus. Niet heel comfortabel maar goed te doen. Alleen jammer dat er toen net weer een stortbui los barstte en de bagage bovenop het dak lag, dus de kleren zijn allemaal nattig.
Begin van de middag aangekomen in Amritsar. Na de relatieve rust van de vorige 2 plaatsen weer terug in de chaos en het getoeter. Wat ook terug is: de hogere temperaturen! Als het volgende week straks weer bloedheet is piep ik wel anders, maar nu is het heel fijn dat je gewoon weer in een shirtje naar buiten kan lopen.

Vanmiddag gaan we zowaar met (bijna) heel de groep op excursie. Eerst naar de beroemde gouden tempel, daarna naar een spectaculair schouwspel bij de grens met Pakistan. Ben heel benieuwd. Hoe dat was lezen jullie weer over een paar dagen!

  • 21 Maart 2016 - 13:37

    Carien En Jos Wagenaar:

    Hallo Roel,
    Hier een berichtje van je oude buurtjes. Wij volgen je verslag van je vakantie en zo te horen is dit een fantastische reis. Veel interessante dingen beleven dus geniet er maar van. Je zal wel veel foto,s maken en die willen we dan ook t.z.t graag zien.

    Groetjes: Jos en Carien wagenaar.

  • 21 Maart 2016 - 23:11

    Johan:

    Ha Roel,
    ik zie dat het naar je zin hebt.
    hier in haarlem gaat alles rustig.
    ik neem m'n kanonnetje en geniet van je avonturen.
    groetjes johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 7886

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 09 April 2016

India

28 Maart 2015 - 13 April 2015

Marokko

09 Oktober 2013 - 10 November 2013

Java, Bali en Lombok

Landen bezocht: