Dag 11 - 15 - Reisverslag uit Pushkar, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu Dag 11 - 15 - Reisverslag uit Pushkar, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu

Dag 11 - 15

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

30 Maart 2016 | India, Pushkar

Het is midden in de nacht. Tring tring tring.....
Wat is dat? De wekker van mijn kamergenoot klinkt toch anders? Oh, de telefoon!
Uiteindelijk vind ik die en neem op. Het is de receptie: "hello, your groep is waiting for you". En dan blijkt het 03.50 te zijn en we zouden om 03.45 verzamelen in de lobby. Aaaarrrgggghhhh, er is dus iets mis gegaan met de wekker en onze tassen, die we hadden besloten 's ochtends wel verder in te pakken, moesten ineens binnen recordtijd ingepakt worden. Niet goed voor een mens, diep slapen en een minuut later ineens gestresst je backpack vol te moeten stouwen. Het lukt binnen recordtijd, maar dit zal ons nog wel eens worden ingewreven de komende dag.

De trein valt tegen. Rechte en harde stoelen, dus slapen gaat lastig worden. En we zitten hier heel de dag. Toch vermaak ik me wel, heb zelfs nog een tijdje bij de openstaande deur gestaan. Dat kan je je in Nederland toch niet echt voorstellen.

Na een lange reis komen we eind van de middag aan in Agra. 's Avonds weer een iets te gezellige nazit op een van de hotelkamers met de nodige drank. Maar ja, de volgende dag is het alweer vroeg opstaan (noemen ze dit vakantie?). Maar de reden is wel heel goed. De Taj Mahal is het beste bij zonsopgang te bekijken en fotograferen (mooiste licht). Als we er dan voor staan is de kater en de vermoeidheid snel verdwenen. Je hebt wel eens van die bezienswaardigheden die van tevoren al zo groot gemaakt zijn, dat als je er eenmaal bent het een beetje tegen valt. Dit geldt wat mij betreft niet voor de Taj Mahal, die is simpelweg prachtig, het mooiste bouwwerk dat ik ooit gezien heb. We verblijven er lang om alles rustig in ons op te nemen.

Terug in het hotel stond er nog wat bijzonders op het programma. Vandaag is namelijk het Holi festival, een feest waarbij de mensen elkaars gezicht (en de rest van het lichaam meestal ook) onder gooien met gekleurd poeder. Echter wordt het ons door meerdere mensen afgeraden de stad in te gaan i.v.m. de veiligheid. Maar de gids heeft geregeld dat we bij het zwembad van het hotel ons eigen Holi-feestje kunnen vieren. Waarbij we elkaar dus besmeuren met de kleurtjes (die kleren kunnen we weggooien). Niet helemaal 'echt', maar wel hilarisch. Een andere highlight van Agfa is het rode fort, en die bezoeken we daarna in vol ornaat en we zijn hier ineens zelf een bezienswaardigheid.

Next stop: Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan en de enige plek waar we 3 nachten verblijven. Voldoende tijd dus om de stad te verkennen. Waar genoeg te zien is (hoewel ik liever in een rustigere plaats als Rishikesh langer had willen blijven). We komen 's middags aan dus nog tijd voor een kort bezoekje. Jaipur wordt de roze stad genoemd vanwege de roze stadspoorten.

Even tussendoor trouwens..... schreef ik eerder niet dat ik de georganiseerde stadstourtjes maar onzin vind? En dat ik echt niet elke avond met heel de groep wilde eten? Enfin, die mening heb ik nog wel (waarom zou de gids vervoer moeten regelen terwijl je op elke straathoek een tuk-tuk aan kunt houden?) maar ik moet hier eerlijk toegeven dat ik wel zo hypocriet ben dat ik dit toepas als het me uitkomt. Anders gezegd: het is zo gezellig dat ik nu gewoon braaf achter de groep aan loop. En de gids neemt ons zeker niet mee naar suffe toeristen restaurants maar zoekt voor elke avond weer wat bijzonders uit. Zo eten we vanavond kip van de grill bij een klein tentje. Maar hier hebben ze niet zoveel plaats, dus worden even wat tafels neergezet in de naburige garage. Een soort van pop-up restaurant tussen wat oude auto's.

De 1e volle dag gaan we naar het Amber Fort, een paar kilometer buiten Jaipur. Daar aangekomen loop ik met mijn vaste groepje van 3 (mijn kamergenoot en een vrouw met wie ik heel goed op kan schieten) op en we worden aangeschoten door een gids die ons voor een klein bedragje rond wil leiden. Dit besluiten we te doen en we krijgen daar geen spijt van, want hij doet het heel leuk en verteld allerlei interessante dingen.
Na een korte paleizentocht en lunch staat er nog iets bijzonders op het programma: een bezoek aan een Bollywood film. Dit schijnt een spektakel op zich te zijn in de zaal. Maar dit viel een klein beetje tegen. Het publiek was wel luidruchtiger dan in Nederland, maar niet zoals we een beetje verwacht hadden. En de film konden we natuurlijk ook niet goed volgen. Maar al met al vond ik het toch wel leuk om mee te maken.

Dag 2 begint met een bezoek aan Galta (het apenpaleis) in de bergen. Bijzondere locatie, en de aapjes zijn hier een stuk minder brutaal dan in Shimla. Daarna worden we in de stad afgezet en kan iedereen zijn eigen weg gaan. Met mijn vaste clubje bezoeken we nog Jantar Mantar, een met gras begroeide ruimte met enorme stenen astronomische meetinstrumenten (o.a. een 27m hoge zonnewijzer). Daarna shoppen.

Mensen mensen, er is hier zoveel te zien en het is zo gezellig, dat ik helemaal geen tijd heb voor dit soort verslagen (loop een paar dagen achter). En het einde van de groepsreis nadert nu toch echt, en ik zie best wel een beetje tegen het afscheid op. Was dat alleen verder reizen nou wel zo'n goed idee? Aan de andere kant heb ik die tijd voor mezelf misschien ook wel nodig om alle indrukken te verwerken.
Maar nu ben ik in Pushkar (en daarna naar Udaipur) en daar heb ik ook alweer mooie avonturen beleefd. Maar dan wordt deze aflevering echt veels te lang, dus dat vertel ik jullie volgende keer!

  • 30 Maart 2016 - 21:26

    Johan:

    Ha Roel,
    het lijkt een droom , die avonturen van jou !
    Hoe moet je ooit nog in Haarlem wennen ?
    Op de helft , geniet ervan.
    groeten johan.

  • 02 April 2016 - 12:25

    Henny:

    Je hebt weer heel veel beleefd! Afscheid nemen van de groep zal best lastig zijn, maar dat plan van je om in je eentje alle indrukken te verwerken, lijkt me een heel goed idee .Je zal vast nog wel via fb en andere media contact met de groep hebben. Een fijne reis verder groetjes Nico & Henny

  • 02 April 2016 - 14:49

    Tante Margreet:

    Wat een afwisselende reis, fantastisch om mee te maken.

    Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 7889

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 09 April 2016

India

28 Maart 2015 - 13 April 2015

Marokko

09 Oktober 2013 - 10 November 2013

Java, Bali en Lombok

Landen bezocht: