Dag 1-3 - Reisverslag uit Shimla, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu Dag 1-3 - Reisverslag uit Shimla, India van Roel Syperda - WaarBenJij.nu

Dag 1-3

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

16 Maart 2016 | India, Shimla

Er zijn van die momenten dat je je afvraagt waarom reizen nou ook alweer zo leuk is. Bijvoorbeeld als het wekkertje om 06.00 uur gaat omdat de trein gehaald moet worden. Terwijl je er net een dag in knotsgek Delhi op hebt zitten en je de nacht daarvoor welgeteld 0 (nul) uur geslapen hebt. Ik kwam begin van de nacht aan maar omdat ik een andere vlucht had dan de groep waar ik de komende weken mee door India ga reizen, moest ik 4 uur op hen wachten. Ik had gelukkig in de terminal wel wat aardige stoelen ontdekt. Maar eerst nog even een rondje lopen. Ik ging een deur door en ineens stond ik buiten en toen ik weer terug wilde lopen werd ik tegen gehouden door 2 mannen met grote geweren. Als je er eenmaal uit was mocht je er dus niet meer in. En dus zat er weinig anders op dan daar maar op een metalen bankje zonder leuning te gaan zitten, terwijl ik om het kwartier de vraag kreeg of ik een taxi wilde.

Ondanks dat zijn er toch weinig dingen waar ik me zo op kan verheugen als verre reizen en de afgelopen jaren heb ik mooie dingen gezien. De maand in Indonesie (2013) was een fantastiche ervaring (ik weet zeker dat ik nog eens terug ga naar Bali) en ook aan de Marokko-trip vorig jaar met mijn ouders bewaar ik vele fijne herinneringen. Echter is de geldbron niet onuitputtelijk, dus een nieuwe reis zat er helaas niet in op korte termijn. Maar toen er ineens een erfenisje van ome Jan (1,5 jaar geleden helaas overleden) tot mij kwam begon het meteen weer te kriebelen. India stond al bovenaan mijn verlanglijstje, dus die keuze was snel gemaakt. Ome Jan heeft trouwens ook ooit een mooie reis naar India gemaakt, dus hij zou het vast wel kunnen waarderen dat ik het geld daarvoor gebruik. Toen kwam de volgende uitdaging: hoe krijg ik vrij van mijn werk? Aan vakantiedagen (had nog een stuwmeertje op voorraad) geen gebrek, maar aan mensen die mijn werk direct over konden nemen wel, en zeker voor zo'n lange tijd. Echter tot mijn verassing bleek de baas ook in deze situatie zeer meegaand en was het binnen een mum van tijd geregeld (bedankt Marcel!).

Toen kon het grote regelen beginnen. Voor de eerste 3 weken was ik er al vrij snel uit: een reis van Shoestring (m'n favoriete reisorgansatie) langs allerlei plaatsen waar ik heen wilde, zoals Agra (Taj Mahal), Udaipur, Rishikesh, Jaipur, Pushkar en Amritsar. Het speciale van deze reis is dat we niet met een eigen bus gaan, maar met vooral lokaal vervoer. En treinreizen in India schijnen een hele belevenis te zijn, dus dat geeft het een extra dimensie aan het geheel. In de recensies over deze reis op internet las ik ook louter enthousiaste verhalen. Er was echter nog een rode draad die me op viel: iedereen vond het wel een heel zware reis. Heel veel indrukken, reisdagen, en vaak vroeg op......

Het was me het (half)jaartje wel. Veel gedoe op het werk (reorganisatie, verhuizing, overval) en zorgen over de toekomst. Tot aan vrijdagavond ben ik nog volop bezig geweest met de laatste mailtjes en handleidingen schrijven om de boel over te dragen aan collega's en toen was ik helemaal op. Hopelijk gaat het allemaal goed tijdens mijn afwezigheid (nou ja, niet TE goed, anders ben ik straks overbodig, hahaha), maar ik had met mezelf afgesproken het na vrijdag helemaal los te laten. Zaterdag was inpakdag. Dat was best gek, want toen ik een tijdje terug met de meeste voorbereidingen klaar was, zat de afgelopen weken mijn hoofd vooral vol met werkgerelateerde zaken. De vakantie kwam wel steeds dichterbij, maar dat leek zich ergens in een parallel universum af te spelen. Maar toen was het ineens toch zover!

Met bovenstaande wetenschap, leek het me geen strak plan om dan ook nog moe van vakantie terug te keren, dus besloot ik al snel er een weekje achteraan te plakken aan de kust (in Goa, waar ik toch al graag heen wilde dus dat kwam goed uit). Dit had ik in Indonesie ook gedaan en was goed bevallen. Nu is het hier wel iets meer onzekerheid hoe ik die week in ga vullen (in Bali had ik me door het duiken en surfen geen moment verveeld), maar uiteindelijk komt dat ook wel goed (denk ik/hoop ik) en ook in dat deel van de reis heb ik heel veel zin.

Maar zover is het (gelukkig) nog lang niet, eerst terug naar Delhi. Na het lange wachten vond ik de groep gelukkig snel. Het was inmiddels al bijna ochtend dus naar bed gaan had geen zin meer. Na de briefing van de gids was het tijd om de stad in te gaan. De 1e indruk van een deel van de groep is nog niet heel positief, maar ik heb van eerdere reizen geleerd niet te snel te oordelen dus daarmee wacht ik nog even.De meesten gingen braaf mee met een veel te dure georganseerde stadstour, maar gelukkig onstond er al snel een kleiner groepje gelijkgestemden die dat net als ik totaal overbodig vonden. Met hen een tuk-tuk aangehouden en op naar een tempel. Daarna beetje rondgelopen in New Delhi en belachelijk lekker geluncht voor omgerekend 2 euro (met drankje). Indiaas is mijn lievelingseten dus ik kan mijn hart ophalen op dat gebied. Tot slot de Sikh-tempel (Bangla Sahib Gurudwara) bezocht, die was wel mooi. 's Avonds weer met hetzelfde groepje leuk gegeten op een soort van balkon met uitzicht over een drukken winkelstraat. Helaas maar een fractie van de stad gezien, maar het verkeer valt bijna niet te beschrijven. Heb in diverse grote steden in een taxi gezeten, maar dit slaat wel alles. Auto's, tuk-tuks en riksja's rijden kris-kras en luid toeterend door elkaar en duiken in gaatjes waarvan je denkt 'dat kan niet!' en dan blijkt het toch net te kunnen.

De volgende dag dus heul vroeg op. Eerst een deel met een gewone trein, daarna een hele mooie rit met een zogenaamde 'toy-train' de bergen in naar Shimla. De bankjes waren best smal, dus die 6 uur duurden zeker op het eind best lang. Eerste indruk van Shimla: mooi laatsje in de bergen. Tweede indruk: kkkkkkoud!!!! Overdag is het juist een prima temperatuur, maar 's avonds koelt het gigantisch af. Mijn vorige reis heb ik 4 weken lang me een dik vest gezeuld die ik zeer weinig nodig had. Dus om ruimte in mijn tas te besparen heb ik alleen een dun truitje meegenomen. Maar blijkbaar had ik in de reisbeschrijving even over de tekst heen gelezen waarin stond hoe hoog Shimla ook alweer lag. Oeps, dat was rillen op de terugweg van het restaurant naar het hotel, en ook 's nachts heb ik de halve nacht wakker gelegen van de kou. Een aantal leuke dingen dus al aan het begin van deze reis, maar niet alles is perfect zeg maar.Vandaag een vrije dag dus maar even rustig het plaatsje verkennen.

Tijdens mijn Indonesie-reis heb ik jullie ook lastig gevallen met reisverslagen, en daar kreeg ik zoveel leuke reacties op dat ik al snel besloot om het nu weer te doen. En stiekem ook omdat ik het zelf leuk vind om te schrijven en mijn ervaringen op deze manier te kunnen delen. Ik probeer om de 3-4 dagen een nieuw verslag hier te plaatsen (dit alles natuurlijk weer afhankelijk van tijd, inspiratie en vooral de beschikbaarheid van wi-fi in de hotels (dit was de eerste dagen soms moeizaam).

Tot over een paar dagen!

  • 16 Maart 2016 - 13:59

    Henny:

    Hoi Roel,
    Je wordt al een ervaren verre bestemming reiziger. Jammer dat die dikke trui thuis is gebleven, toch maar een goedkoop fleecetje aanschaffen; is vast daar wel te krijgen en weegt bijna niets.
    Heel veel plezier verder. lieve groeten Nico en Henny

  • 16 Maart 2016 - 16:35

    Ben Verkroost:

    Mooi verslag Roel. Veel ontberingen maar je moet er wat voor over hebben. We blijven je volgen.

  • 16 Maart 2016 - 18:21

    Johan:

    Ik lees weer met veel plezier jouw avonturen Roel !
    Je schrijft weer heel leuk, alsof ik er bij ben.
    veel mooie dagen toegewenst.
    groeten johan.

  • 16 Maart 2016 - 21:43

    Jacob:

    Hadie Roel! Jij kunt een avondvullend programma vullen met je reisverslag zeg!
    Schrijftalentje hoor!
    Veel plezier uit fris Holland..
    Saluut,Jacob

  • 17 Maart 2016 - 21:45

    Ome Fred Hiemstra:

    Hallo Roel. Een mooi verslag. Ik kijk al uit naar de volgende dagen. Ammuseerje. Groeten
    Oom Fred Hiemstra

  • 18 Maart 2016 - 08:37

    Tineke:

    Salut Roel,

    Met veel interesse en plezier volg ik de feuilleton Roel in India.
    Tante Tineke

  • 18 Maart 2016 - 09:14

    Rob Heykoop:

    Hoi Roel, ik smul van je verhalen.Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 7901

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 09 April 2016

India

28 Maart 2015 - 13 April 2015

Marokko

09 Oktober 2013 - 10 November 2013

Java, Bali en Lombok

Landen bezocht: